Начало / Новини / Как се става пчелар?

Как се става пчелар?

Пчеларството не е лесно занимание, но въпреки това привлича интереса на много хора и то не само с евентуалните приходи, които може да подсигури. На първо място е желанието сам да си произведеш качествен пчелен мед, за чиито състав няма съмнения. Към това може да прибавим и желанието да се живее по-здравословно, връщайки се към природата. Разбира се, по-късно, ако пчеларят се развива, идват и приходите от произведения мед, восък, прополис, цветен прашец, пчелно млечице, пчелна отрова. Но докато се стигне до приходи, има много път да се върви. И ето, че стигаме до въпроса, откъде да започнем?

1. Алергичен ли съм? – Първото и задължително нещо, което трябва да провери бъдещият пчелар е дали случайно не е алергичен към пчели. Всички се подуват, когато ги ужили пчела, но има някои хора, при които се получава много силна алергична реакция, която е много опасна. Ако вече Ви е жилила пчела и нямате алергична реакция, можем да продължим нататък. Ако не Ви е жилила пчела, можете да направите кръвни изследвания, които да установят дали сте алергичен. Трябва да имате здрав кръст, защото пълните магазини и корпуси с мед са с тегло 15-25 кг. /тенекиите с тегло около 25-26 кг/
2. Къде ще разположа пчелина? – Трябва да е налице дворно място с ограда, където може да се разположат кошерите, така че да не пречат на съседите.По добре е извън населено място, там пашата е по-добра. В селата са струпани много кошери, поради кражбите. Охраната на пчелина е сериозен проблем. На едно място повече от 50 кошера не е рентабилно, освен ако пашата не е супер. Пчелите летят до 3 км , но е хубаво пашата да е до 1 -1,5 км , тогава добивът е значително по-добър. Подвижното пчеларство е отлично решение , но изисква много инвестиции , отлично здраве на пчеларя и помощен персонал.
Районът да е богат на разнообразна пчелна паша от ранна пролет до късна есен.
Наистина, и в България има особено подходящи за пчеларство области – поречието на р. Дунав, около Черно море, областите Ямбол, Стара Загора и Плевен, където от кошер наистина могат да се извадят 100, дори 120 кг мед. Но в Северозападна и Югозападна България, например, както и по поречието на р. Струма не може да откриете пчелар, който да вади такова количество мед и никога няма да намерите.
3. Знания за пчелите – Както знаем знанието е сила. Преди да започнем да се занимаваме с пчеларство, трябва да се информираме от всички възможни източници – пчеларска литература, специализирани списания, интернет. Разбира се, най-добрият източник на знания е възможността да се учим от някой опитен вече пчелар.
4. Кошери и пчелни семейства - Каква система кошери да изберете? Дадан-Блат /осем, десет, дванадесетрамков с един два или три магазина в зависимост от пашата/,лежак, многокорпусен, фарар или комбинация между тях, това трябва да решите с помощта на по опитни пчелари от района в който ще гледате пчелите. Като начало можете да започнете с Дадан-Блат. Най-добре е да се започне с два или три кошера. Може да се закупят нови кошери и млади пчелни семейства – отводки от лицензиран производител или направо стари кошери с пчелите. Когато се избират стари кошери от съществуващ вече пчелин, трябва да се провери здравословното състояние на пчелите. Информация освен от пчеларя собственик, може да се получи и от наблюдаващия ветеринарен лекар. Ако купувате кошери за предпочитане е в началото на пролетта/април-май/, за да извадите стоков мед, а за отводки /минимум на 4 рамки/(три рамки пило и една мед и прашец) през май и юни за да могат да се развият до края на лятото , късните отводки нямат голям шанс да презимуват при тежка зима. Ако все пак вземате късни отводки /юли-август/ , препоръчително е да са на 5-6 рамки(минимум 4 рамки пило) .
5. Пчеларски инвентар
a. Центрофуга – Най-голямата и скъпа инвестиция на бъдещия пчелар е закупуването на центрофуга, която се използва за вадене на мед. Без нея няма как да бъде отделен медът от пчелните пити, така че тази инвестиция за съжаление е наложителна. Освен това е добре центрофугата да бъде нова, а не втора или трета употреба, за да не се заразят пчелите.
Центрофугата представлява голям цилиндър, в средата на който има лост и ръчка за въртене. Към лоста са прикрепени поставки за рамките. Центрофугата използва центробежните сили на въртенето за да извлича пчелния мед от питите. Повече за центрофугите:

http://www.pchelarstvo.com/?s=%D1%86%D0%B5%D0%BD%D1%82%D1%80%D0%BE%D1%84%D1%83%D0%B3%D0%B8%D1%82%D0%B5

b. Пчеларско було, ръкавици, предпазно облекло – Няма какво да се лъжем, пчелите жилят и дори да не сме алергични е добре да сме с предпазно облекло, ако ще отваряме кошера. Препоръчва се мрежата на пчеларското було да е черна, а не бяла, защото от бялата мрежа очите се уморяват по-бързо.
c. Пушалка – пушалката се използва за успокояване на пчелите. Представлява метален цилиндър с двойно дъно и конусовиден капак, който завършва с отвор, през който излиза пушека и малък мех, с който се раздухва горивния материал. Обикновено пушалката се пълни с изгнила дървесина, сух говежди тор, дървесни гъби и др. Използва се инстинкта на пчелите, че пушекът и мирисът на изгоряла дървесина е знак за опасност. Те започват да ядат от меда и стават по-тромави и по-малко агресивни, а това улеснява работата на пчеларя.
d. Рамкоповдигач- това е метален инструмент, който се използва като лост за отлепване на рамките от кошера. Извитата му част се ползва за поичстване на стените и дъното на кошера и горните летвички на рамките от полепналия клей.
e. Пчеларска четка – използва се за разчистване на пчелите от рамките при вадене на мед или при преглед на кошерите.
f. Сандък за пити – нужен е за складиране и пренасяне на рамките от кошера до мястото, където ще става центрофуженето на меда.
g. Вилица за разпечатване – Медът в пчелните пити е запечатан с восъчни капачета. Преди да сложим питите в центрофугата, трябва да разпечатаме восъчните килийки. Това може да стане с вилицата за разпечатване или със специален нож за разпечатване на пити.
h. Хранилка – освен наличните запаси на пчелен мед пчелите се нуждаят и от допълнителна храна за да издържат дългите зимни месеци, когато не могат да събират нектар.
i. Други – рамки, восъчни основи, тел, разделители
j. Шпорче – Инструмент, в края на който има метално или пластмасово назъбено колело с улейче. Служи за прикрепване на восъчните основи към опънатата тел на рамките.
k. Лекарства – пчелите се нуждаят от профилактика срещу най-разпространените болести: вароатоза , американски и европейски гнилец , нозематоза апис , нозематоза серана , варовито пило и други. Този въпрос е много сериозен, отделете му нужното внимание, за да имате пчели и следващите години!
ОСНОВАТА НА ПЧЕЛАРСТВОТО Е СИЛНАТА МАЙКА И ДОБРАТА ПАША!
Залесяването на медоносни видове /акация, липа, японска акация, аморфа и други/ всяка година ще доведе до повишаване на добивите от мед!
Все пак трябва да знаете, какви са основните нерешени проблеми в пчеларството ето част от тях.

http://www.pchelarstvo.com/%D1%80%D0%B8%D1%81%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B0-%D0%B4%D0%B5%D0%B9%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82-%D0%BB%D0%B8-%D0%B5-%D0%BF%D1%87%D0%B5%D0%BB%D0%B0%D1%80%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE%D1%82%D0%BE/

Освен всичко изброено на всеки начинаещ пчелар е необходим и много късмет и любов към пчелите. Успех!

Повече за admin

56 коментара

  1. veli priatno mie i az sum kato tep samo4e az sum na 19 bate az imah 10 ko6era sa sum na nyla 6te pita6 koi prodava roqci tam po tvoq krai i po4va6 ako iska6 potursi mi priatelstvo vuv feis i 6te ti kaja vsi4ko eto go feisa mi STARR@abv.bg tvae potursimi i 6te ti kaja kakwoto iska66666

  2. violetavioleta

    Мечта ми е да стана пчеларка, но нямах кураж, а и време. С дъщеря ми сме решили да започнем. Купихме двор на село, но се притеснявам дали като жени ще се справим?

  3. Ще се справите момичета. Искам само да ви кажа, че заниманието с пчели доставя изключително голямо удоволствие което не всеки може да си позволи.

  4. До колко кошера, имам право да гледам в двор на село?

  5. Може ли да гледам пчели в град Козлодуй?
    Там самолет пръска срещу комари през лятото.

  6. zdraveite iskam da blagodarq na vsichki za poleznata informacia,mnogo bi mi xaresalo da otglegdam pcheli y da jiveq na priroda ,10 godini jiveq v golqm grad s mnogo kontaminacia y mnogo mi e pisnalo iska mi se da se premestq na selo i da otglejdam pcheli-dobiv na med za sobstvena konsumacia i za prexrana na semeistvoto,nikoga ne sam otglejdala pcheli obeche ideqta me privlicha mnogo,pazbirase parvo trqbva da procheta knigi y da sabera vazmojno nai mnogo informacia.blagodarq na vsichki.

Коментирай

*