Начало / Обучение / Подаване на чужда майка

Подаване на чужда майка

Подаване на чужда майка

Известни са по-вече от 50 способа за смяна и подаване на майки.

Да се знаят, а и да се ползват всички няма смисъл. Понеже те често си противоречат, много са трудоемки и освен това много от тях водят до снижаване на продуктивността на майката.

По-добре е да се сменят майките само на свои. Как се прави това, ще опишем подробно в раздела „Смяна на майките“.

Но по някога се налага да се ползват и чужди майки, затова трябва и умение да се предадат.

Чужди майки могат да се ползват при правенето на отводки, когато трябва да се смени майка в слабо семейство или болна такава.

Враждебното отношение на пчелите към чужди майки носи ярко изразен сезонен характер. Пчелите никога не убиват чужда майка в деня на облитане или седмица след това.

Лесно се придава пролетта, когато в природата има паша. Лятото при силна паша, пчелите също приемат лесно чужда майка. В края на пашите, август и септември, пчелите са агресивни към чужди майки.

Най са миролюбиви към чужди майки късна есен (октомври, ноември), когато сформират зимното кълбо.

Добре приемат майки, отводки с млади пчели. Старите пчели се отнасят враждебно към чуждите майки.

Оплодените майки, пчелите ги приемат добре, а не оплодените лошо. Неоплодени майки, излезли току що от маточника, пчелите ги приемат по-добре от тези престояли няколко дни в клетка.

Голяма роля играе породата на пчелите.

След 6 часа от сформирането на отводките, старите пчели са се върнали в кошерите си. Вади се рамка с не запечатано пило и се пуска майката направо между пчелите.

Ако пчелите започнат да я хранят и почистват, то рамка може внимателно да се постави в нуклеуса. Ако майката е оплодена, то тя още този или на другия ден ще започне снасянето на яйца.

След седмица, този нуклеус с нужната ви майка, може да използвате за замяна на майката в друго семейство.

Предварително се отнема майката от семейството, след 4-6 часа, пчелите усещат липсата и.

На семейството отгоре поставяте празен корпус и в него пренасяте майката от нуклеуса направи с всички рамки. От семейството в долния корпус към майката ще се предвижат младите пчели и тя ще бъде приета.

При традиционната замяна на майки с помощта на клетките на Бутлер и Титов в отделението за храна се поставя мед, като се внимава майката да не се омаже. При подаването на клетката с майката в семейството между рамките, след 24 часа може да се провери за държанието на пчелите към майката.

Ако пчелите я хранят с хоботчета, то може да се освободи майката. Ако гризат клетката, то не трябва да се пуска майката, пчелите обезателно ще я убият.

Пускането става, като отделението за храна се отваря и се затваря с парче основа, в която се правят три дупчици с пирон или шило и се поставя обратно на мястото.

Пчелите прогризват восъка и пускат майката сами.

Следва да отбележим, че колкото по-дълго майката се намира в клетка, толкова са по-лоши нейните качества.

В транспортните клетки, майките губят до 30% от теглото си а и по-вече.

Забелязано е, че при пребиваване на майките в транспортните клетки за 5 дни им пада яйце снасянето с 54%, а за 10 дни с 88%.

Не случайно майки пътували с дни до получателя, пчелите в последствие ги сменят сами. По тази причина да се прибягва до този вариант би трябвало колкото се може по-рядко!

*