Начало / Новини / Как се става пчелар?

Как се става пчелар?

Пчеларството не е лесно занимание, но въпреки това привлича интереса на много хора и то не само с евентуалните приходи, които може да подсигури. На първо място е желанието сам да си произведеш качествен пчелен мед, за чиито състав няма съмнения. Към това може да прибавим и желанието да се живее по-здравословно, връщайки се към природата. Разбира се, по-късно, ако пчеларят се развива, идват и приходите от произведения мед, восък, прополис, цветен прашец, пчелно млечице, пчелна отрова. Но докато се стигне до приходи, има много път да се върви. И ето, че стигаме до въпроса, откъде да започнем?

1. Алергичен ли съм? – Първото и задължително нещо, което трябва да провери бъдещият пчелар е дали случайно не е алергичен към пчели. Всички се подуват, когато ги ужили пчела, но има някои хора, при които се получава много силна алергична реакция, която е много опасна. Ако вече Ви е жилила пчела и нямате алергична реакция, можем да продължим нататък. Ако не Ви е жилила пчела, можете да направите кръвни изследвания, които да установят дали сте алергичен. Трябва да имате здрав кръст, защото пълните магазини и корпуси с мед са с тегло 15-25 кг. /тенекиите с тегло около 25-26 кг/
2. Къде ще разположа пчелина? – Трябва да е налице дворно място с ограда, където може да се разположат кошерите, така че да не пречат на съседите.По добре е извън населено място, там пашата е по-добра. В селата са струпани много кошери, поради кражбите. Охраната на пчелина е сериозен проблем. На едно място повече от 50 кошера не е рентабилно, освен ако пашата не е супер. Пчелите летят до 3 км , но е хубаво пашата да е до 1 -1,5 км , тогава добивът е значително по-добър. Подвижното пчеларство е отлично решение , но изисква много инвестиции , отлично здраве на пчеларя и помощен персонал.
Районът да е богат на разнообразна пчелна паша от ранна пролет до късна есен.
Наистина, и в България има особено подходящи за пчеларство области – поречието на р. Дунав, около Черно море, областите Ямбол, Стара Загора и Плевен, където от кошер наистина могат да се извадят 100, дори 120 кг мед. Но в Северозападна и Югозападна България, например, както и по поречието на р. Струма не може да откриете пчелар, който да вади такова количество мед и никога няма да намерите.
3. Знания за пчелите – Както знаем знанието е сила. Преди да започнем да се занимаваме с пчеларство, трябва да се информираме от всички възможни източници – пчеларска литература, специализирани списания, интернет. Разбира се, най-добрият източник на знания е възможността да се учим от някой опитен вече пчелар.
4. Кошери и пчелни семейства - Каква система кошери да изберете? Дадан-Блат /осем, десет, дванадесетрамков с един два или три магазина в зависимост от пашата/,лежак, многокорпусен, фарар или комбинация между тях, това трябва да решите с помощта на по опитни пчелари от района в който ще гледате пчелите. Като начало можете да започнете с Дадан-Блат. Най-добре е да се започне с два или три кошера. Може да се закупят нови кошери и млади пчелни семейства – отводки от лицензиран производител или направо стари кошери с пчелите. Когато се избират стари кошери от съществуващ вече пчелин, трябва да се провери здравословното състояние на пчелите. Информация освен от пчеларя собственик, може да се получи и от наблюдаващия ветеринарен лекар. Ако купувате кошери за предпочитане е в началото на пролетта/април-май/, за да извадите стоков мед, а за отводки /минимум на 4 рамки/(три рамки пило и една мед и прашец) през май и юни за да могат да се развият до края на лятото , късните отводки нямат голям шанс да презимуват при тежка зима. Ако все пак вземате късни отводки /юли-август/ , препоръчително е да са на 5-6 рамки(минимум 4 рамки пило) .
5. Пчеларски инвентар
a. Центрофуга – Най-голямата и скъпа инвестиция на бъдещия пчелар е закупуването на центрофуга, която се използва за вадене на мед. Без нея няма как да бъде отделен медът от пчелните пити, така че тази инвестиция за съжаление е наложителна. Освен това е добре центрофугата да бъде нова, а не втора или трета употреба, за да не се заразят пчелите.
Центрофугата представлява голям цилиндър, в средата на който има лост и ръчка за въртене. Към лоста са прикрепени поставки за рамките. Центрофугата използва центробежните сили на въртенето за да извлича пчелния мед от питите. Повече за центрофугите:

https://www.pchelarstvo.com/?s=%D1%86%D0%B5%D0%BD%D1%82%D1%80%D0%BE%D1%84%D1%83%D0%B3%D0%B8%D1%82%D0%B5

b. Пчеларско було, ръкавици, предпазно облекло – Няма какво да се лъжем, пчелите жилят и дори да не сме алергични е добре да сме с предпазно облекло, ако ще отваряме кошера. Препоръчва се мрежата на пчеларското було да е черна, а не бяла, защото от бялата мрежа очите се уморяват по-бързо.
c. Пушалка – пушалката се използва за успокояване на пчелите. Представлява метален цилиндър с двойно дъно и конусовиден капак, който завършва с отвор, през който излиза пушека и малък мех, с който се раздухва горивния материал. Обикновено пушалката се пълни с изгнила дървесина, сух говежди тор, дървесни гъби и др. Използва се инстинкта на пчелите, че пушекът и мирисът на изгоряла дървесина е знак за опасност. Те започват да ядат от меда и стават по-тромави и по-малко агресивни, а това улеснява работата на пчеларя.
d. Рамкоповдигач- това е метален инструмент, който се използва като лост за отлепване на рамките от кошера. Извитата му част се ползва за поичстване на стените и дъното на кошера и горните летвички на рамките от полепналия клей.
e. Пчеларска четка – използва се за разчистване на пчелите от рамките при вадене на мед или при преглед на кошерите.
f. Сандък за пити – нужен е за складиране и пренасяне на рамките от кошера до мястото, където ще става центрофуженето на меда.
g. Вилица за разпечатване – Медът в пчелните пити е запечатан с восъчни капачета. Преди да сложим питите в центрофугата, трябва да разпечатаме восъчните килийки. Това може да стане с вилицата за разпечатване или със специален нож за разпечатване на пити.
h. Хранилка – освен наличните запаси на пчелен мед пчелите се нуждаят и от допълнителна храна за да издържат дългите зимни месеци, когато не могат да събират нектар.
i. Други – рамки, восъчни основи, тел, разделители
j. Шпорче – Инструмент, в края на който има метално или пластмасово назъбено колело с улейче. Служи за прикрепване на восъчните основи към опънатата тел на рамките.
k. Лекарства – пчелите се нуждаят от профилактика срещу най-разпространените болести: вароатоза , американски и европейски гнилец , нозематоза апис , нозематоза серана , варовито пило и други. Този въпрос е много сериозен, отделете му нужното внимание, за да имате пчели и следващите години!
ОСНОВАТА НА ПЧЕЛАРСТВОТО Е СИЛНАТА МАЙКА И ДОБРАТА ПАША!
Залесяването на медоносни видове /акация, липа, японска акация, аморфа и други/ всяка година ще доведе до повишаване на добивите от мед!
Все пак трябва да знаете, какви са основните нерешени проблеми в пчеларството ето част от тях.

https://www.pchelarstvo.com/%D1%80%D0%B8%D1%81%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B0-%D0%B4%D0%B5%D0%B9%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82-%D0%BB%D0%B8-%D0%B5-%D0%BF%D1%87%D0%B5%D0%BB%D0%B0%D1%80%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE%D1%82%D0%BE/

Освен всичко изброено на всеки начинаещ пчелар е необходим и много късмет и любов към пчелите. Успех!

Повече за admin

22 коментара

  1. ех с малко късмет за напред и аз ще стана ама ще видим :)

  2. Неделчо

    пчеларството е много доходен занаят . но това не се отнася за Българските пчелари ………….

  3. p4elite ne obi4at smetkite-taka me u4at men po-starite p4elari,ili stava6 p4elar-ili ne,trqbva da go pravim predi vsi4ko zaradi samite p4eli,puk ako e rekal gospod,te 6te se revan6irat :) uspeh na vsi4ki

  4. Ako niakoi smiata da gleda p4eli zaradi samite tiax, tova e dobre. Noako smiata da gi gleda zardi parite koito 6te pe4eli ot tiax,OT NEGO P4ELAR NE STAVA

  5. Фартин

    na kolko km2 mojem da razpolojem p4elni ko6eri v dvorno mqsto

  6. da i az iskam da stana p4elar az gi obi4am

  7. Бачо Илия

    vsi4ko e smetki mom4eta

  8. 1. 4etete p4elarska literatura.
    2. Kupete si pone 2 p4elni semeistwa kato za na4alo- ne ot magazin nqkoq otwodka a prezimuwali minalogodi6ni.
    3. po4nete smelo da si gi gledate bez pritesnenie i ne priemaite za 4ista moneta mnenieto na drugi p4elari osobenno dedovci.
    p.s. nowoizdawanata srybska literatura ne wi a prepora4vam- golqma boza. Kalendaren spravo4nik po p4elarstvo i balgarska p4elarska enciklopedia sa knigite za na4alo. Sas zdrave !!!

  9. Interesno mi e!Iskam da se nay4a kak se dobiva 4ist,natyralen med !

  10. истински п4елар това е болест неизле4има болест за цял живот п4елите са ти винаги в мислите в сърцето в душата на първо мяасто трабва да гледате за тях а пък за вас каквото има . Това е на4ин на живот трябва да ги оби4ате с циалото си сърце и душа а те милите ще ви се одблагодариат.

  11. Здравейте.
    Силно съм развалнуван от идеята да си произведа мой собствен мед. С други думи искам да стана пчелар. Ще се радвам да споделям мнения с хора които практикуват занаята и имат опит. Прочетох че най добре е да се започне с два кошера. Живея на село, имаме двор. Имам и някои въпроси. Как и от къде мога да си купя самите пчели? Дали мястото е подходящо? Как да разбера това? Относно комшиите – има комшии само от едната страна, дали могат да бъдат нападнати от пчелите? Имаме и малко дете, на година и половина, опасни ли за него?

  12. здр , и аз мисля да стана пчелар и сега имам два кошера празни които ще напълня с пчели успех на всички консултираите се с пчелари и четете както правя аз

  13. аз започнах с един кошер преди 2год. сега имам 7. Несмятам че познанията са ми големи но винаги консолтация с книга или в интернет помага. Предварителен опит нямам. Не е толкова тръдно да гледаш пчели както ще кажат някои колеги :) всичко е до желание и свободно време. За малки пчелини не се изисква много време и тръд. Няколко са основните неща които трябва да се спазват:
    1 – пролетта да се развие добре семеиството за да е подготвено за пашата която е във вашата местност “ колкото повече пчели имате в кошера през пашата толкова повече мед ще получите“. Като това става с подхранване с захарен или меден сироп 1:1.
    2 – да се правят периодични прегледи на семеиството/та за развитиетоим и тяхното састояние , за да предотвратим евентоално роене. „При залойени маточници в по голямо количество означава, че или ще има самосмяна на маиката или ще се рои кошерат. Роенето може да се извегне по два начина като се направи одводка или онижтожат маточниците и се разшири семеиството с още един магазин. Аз препорачвам да се направи одводка защото по този начин се разширчва пчелина. За по сигорно или неопитни се взимат нчколко рамки с пило, прашец, мед и се предава маика закупена от пчеларски магазин.
    3 – наи сладката част центрофугирането на меда които са сабрали пчелите.
    4 – подготовката за зимата да имат достатачно количество мед да се стеснят семеиствата като се премахнат магазините и се оставят само на плодник при Дадан Блат, а многокорпусните на два корпуса. При по слабите семеиства се налага и още по голямо стеснение което става с преградни даски.

    Пожелавам благородна година на всички колеги

  14. ceca dimitrova

    zapalix se po p4elarstvoto.iskam i imam jelanie da se zanimavam.imam edin vapros.prez parvata godina ikarva li se med?taka bqx podo4ula

  15. e to nestava ot vratata za krakata moge i da iskara6 no tova e trudno hobi cql givot se u4i i vse ima kakvo da nau4i6 .Kazvam ti go kato 4ovek koito se zanimava ve4e 17 godini s tova.No ti pogelavam uspeh.

  16. Здравейте,
    Бих искал да задам следния въпрос. Може ли да се разроложат кошери в имот голяма част от които е лозе. Доколкото знам това не е препоръчително,но все пак искам да попитам по опитните. Знам ,че не пчелите а осите нападат гроздето, но където има увредени зърна те няма да се спрат.Така ,че ще има ли проблем ако се разположат един или два кошера според вас. В района има доста плодни дръвчета и други селскостопанси площи ако става въпрос за паша.

  17. Иво,няма да имаш проблем с кошерите слагай до лозето и успех :))

  18. имам3 кошера наследство от баща ми ,но той почина не сме били край него и сега искаме да ги запазим не разбираме но искаме да се научим. тази седмица ги гледахме много са слаби горе в магазините няма нищо не работят там и малко пчели има горе ще умрат ли

  19. ирина tova e dosta slogno da se kage dali 6te umrat trqbva da gi pogledne nqkoi s opit i da vi kage kakvo da pravite. Moge da sa ostanali bez maika togava prez zimata sa obre4eni ima li pilo v momenta otkrito zakrito turteiovo taka nemoga da ti otgovorq nito az nito nqkoi drug dai malko pove4e informaciq za sustoqnieto im i ako moga 6te pomogna ot rastoqnie dokolkoto moge razbira se ina4e tova e hubavo koeto ste re6ili da produlgite deloto na svoq ba6ta.No e trudno otna4aloto estestveno kato vsqko na4alo no puk nikoi ne e roden nau4en.USPEH V P4ELARSTVOTO.

  20. През 2004 се върнах от Ирландия, а майками беше донесла 2 стари кошера с пчели от пчелина на вуичо ми в двора на село. Тя беше изчела доста литература, но се страхувала да отвори кошерите сама, а брат ми се оказва алергичен. Така отворих кошерите /от които се оказало че изкарали 70кг. мед предната година!!!!!/.Не съм алергичен към пчелна отрова случи се така, че ме ухапаха повече от десет пчели при опит да повдигна един от магазините. Подух се за около едно денонощие и от тогава досега нещата протичат по безболезнено. Следващите 4-ри години размножих кошерите до 11 успявааики да извадя и мед. Според мен всеки би разбрал дали е призван за пчелар, когато хване и изкара питата от кошера и осъзна че това го привлича. Много по лесно е когато има напътствията на опитен пчелар. Така се получава отговор на конкретната ситуация без да се отсява плявата в пчеларската литература. Този който се справя с 5 кошера, така успешно може да отглежда и 50. Желая успех на всички ентусиасти…

  21. okter – *Този който се справя с 5 кошера, така успешно може да отглежда и 50. Желая успех на всички ентусиасти…*

    Написал си абсолютна глупост, приятелю! Начина на отглеждане на 5 и на 50 кошера е съвсем различен. Просто защото няма да ти стигнат силиците да свършиш това, което си вършил на 5-те кошера върху 50-те.
    Ако искате да имате успех с 50, 100 и повече кошери трябва да промените технологията, да си опростите работата иначе е свършено с вас, а и с пчелите ви. Казвам го от личен опит.

  22. ako si s 1 magazin do kraq na avgust gi darjish,ako si 2 magazina otdelqsh gorniq i izbirash praznite ot dvata ,skladirash gi na suhoi prohladno mqsto moje i otvan no slagash mreja sitna dane vlizat p4eli ,mishki ,i naredjdash magazinite na komin ako sa v staq slagash oreh i pelin i ot aptekata eko raid otdolu EKO -ama ,tva e v kratak variant

Коментирай

*